A kritikaiságot az alapító generációk Marx dialektikája szellemében egyszerre értették az egyetemen oktatott elméletek kritikájaként és a valóság megváltoztatására irányuló igyekezetként. A TEK újabb generációi a maguk számára újraértelmezték a Kollégium alapértékeit és kutatási témáit. A gyakorlatra irányultság háttérbe szorult a kontemplatív esztétikai jellegű viszonyulás mögött. Így a TEK fő célkitűzése ma a kritikai elméletekkel való foglalkozás. Minél absztraktabb, makroszintűbb egy elemzés, térben vagy időben minél távolibb emberekkel és problémákkal foglalkozik, annál nagyobb lelkesedéssel fordulnak felé a fiatalok. Stílust változtatni, nagyon gyorsan.
A TEK-ben folyó szakmai munka alapja a fél vagy egy évig tartó kör. A kör egyfajta kooperatív tanulási forma. Itt a tanári és a tanulói szerep is eltérő a hagyományos iskolákhoz képest. A témákat a kollégisták választják, majd egy vezető tanár (körtartó) által összeállított tematika alapján, vele közösen dolgozzák fel az olvasmányokat, vitatkoznak, együtt gondolkodnak. A kör végén írásban van lehetőség a tanultak összefoglalására.
A szakmai munka gerincét a már évek óta futó tanulócsoportok (alapozókörök, műhelyek) adják: jelesül a politikai gazdaságtan, a globalizáció gazdaságtana, a frankfurti iskola, a zöld és etikai közgazdaságtan, a posztmodern társadalomtudományok. A Kollégium frissen felvett tagjai az első TEK-es évükben kötelesek alapozóra járni, ahol mind az öt műhely tevékenységébe és programjába bepillantást nyernek.
A TEK-ben elsajátított ismeretek jól kiegészíti az egyetemi oktatás tananyagát, de a TEK-ben folyó szakmai munka célja elsősorban nem az ebben való jobb elmélyülés elősegítése, hanem például olyan új, jelentős és progresszív gondolatok közvetítése, amelyek valamilyen okból az egyetemi oktatásban kisebb súllyal szerepelnek. Mindennek a TEK-ben megszerezhető tudásnak az egyetemi, illetve tudományos életbe való visszaforgatása pedig egyelőre folyamatban van.
Elérhetőségeink
BCE Földes Ferenc Kollégium 1092 Budapest, Ráday utca 43-45.