Tömegkultúra, terrorizmus és művészet - az ólomévek Olasz...

Társadalomelméleti Kollégium
Budapest 1092
2017
március 14.
BCE
Budapest
Free
Miért gyere el?

Helyszín: Ráday u. 43-45, alagsor, Közgarden kisterem

...

Helyszín: Ráday u. 43-45, alagsor, Közgarden kisterem

előadó: Puskár Krisztián
Tömegkultúra, terrorizmus és művészet mint az ólomévek politikai manifesztumai a hetvenes évek Olaszországában

"Olaszországban az 1968 fémjelezte társadalmi, politikai és kulturális mozgalom a hetvenes évekre folyamatos és nyílt fegyveres harccá vált a hatalmi erők és a különféle parlamenten kívüli politikai csoportok között. A hetvenes évek Olaszországának kultúrája a terrorizmusok, illetve a feszültség stratégiájának árnyékában, azzal folyamatos kölcsönhatásban létezett. Ám nem csak az "állam szívét" célba vevő szervezett fegyveres támadások, vagy éppen az Aldo Morót fogva tartó Vörös Brigádok sajtónak küldött üzenetei, majd a brigádosok pereiben elmondott kinyilatkoztatások voltak politikai manifesztumok, hanem a 68, majd az ólomévek okozta társadalmi traumákból építkező műfajfilmek önmagukban és tömegükben egyaránt, Pasolini történelmi jelentőségű, 1974-es politikai publicisztikája a "nevekről", a 77-es mozgalom, illetve az egy teljes évtizedig tartó tömegdemonstrációk, annak jelszavai és fegyveres összecsapásai, az Il Male szatirikus folyóirat hamis napi hírei, a CCCP punkzenekar dalai, lemezcímei és -borítói, de Fabrizio De André és sok más énekes-dalszerző vádiratai. Ezek mind manifesztumok voltak, amelyek a fennálló rend vagy a hatalmi erők által fenntartott káosz ellenében fogalmaztak meg egyértelmű politikai állásfoglalást. Az ólomévek tömegkulturája politikus kultúra, és éppen ezért "igazságot rekonstruáló" művészetének is legfontosabb eszköze a manifesztum. "
/Puskár Krisztián/
http://www.artmagazin.hu/artmagazin_hirek/puskar_krisztian_eloadasa_az_olomevek_olaszorszagarol.3552.html?pageid=119

Eventből, ahol bemutatták a folyóiratszámot:
https://www.facebook.com/events/464722387059705/
Az ólomévek kultúrája és utóélete
A terrorizmus az olasz művészetekben és irodalomban
Helikon Irodalomtudományi Szemle 2015/4

Puskár Krisztián, Szirmai Anna, Szkárosi Endre szerkesztők

"A hetvenes évek Olaszországának kultúrája a jobb- és baloldali terrorizmus árnyékában, azzal kölcsönhatásban formálódott, legyen szó avantgárdról, popzenéről, kísérleti művészetekről, szerzői és tömegfilmről, tömegkultúráról és ellenkulturális mozgalmakról. A terror éveiben olyan társadalmi traumák keletkeztek, amelyek hatásai a mai napig jelen vannak, és beépültek Olaszország kulturális és politikai tudatába. Mindez nem csupán az olasz történelem része: a második világháború utáni Európa történelme is értelmezhetetlen azon folyamatok nélkül, amelyeket bár az 1968-as évszámmal azonosítunk, ám azon jóval túlmutatnak.

Olaszországban - Európában egyedülálló módon - a hatvanas évek kulturális forradalmát és politikai polgárjogi mozgalmát az olasz politikai vezetés által irányított feszültségstratégia követte, ami a hetvenes évekre folyamatos terrorakciókhoz vezetett, és nyílt fegyveres harccá vált egyes parlamenten kívüli politikai csoportosulások és a rendfenntartó erők között. A Vörös Brigádok nagyszabású, 1978-as akcióját, Aldo Moro elrablását és meggyilkolását politikai megtorlás követte, ami – Nanni Balestrini szavaival élve – egy “generáció megsemmisítését” eredményezte.

A Helikon Irodalomtudományi Szemle 2015/4-es „Ólomévek”-száma különféle művészeti és kulturális ágak mentén egyfajta szocio-kulturális keresztmetszetként jelenít meg egy Magyarországon kevésbé ismert, ám annál szerteágazóbb témát, illetve bevezetésként szolgál a ’68 utáni kultúrtörténet európai párbeszédének olasz vonatkozásaiba."
További info az esemény weboldalán.

Helyszín

Társadalomelméleti Kollégium
Budapest 1092, Ráday street 43-45

Hozzászólások